Cu trenul prin Romania


Povestioara
Intr-una din zilele lui 2007, la aproape un an dupa intrarea in vigoare a legii ce penalizeaza fumatul in tren, ma urcase si pe mine naiba stie cine in trenul de Bucuresti. Mai aveam vreo trei exemane in ultima sesiune a masteratului meu la comunicare manageriala si r.u. Hotarata deci sa inchei colaborarea cu snspa-ul, cu bilete luate prin agentie, cu cateva zile inaintea calatoriei, am luat trenul din Gara Petrosani.
Dupa cateva minute de deruta, in care toata lumea alerga pe langa tren, sa nu-l piarda sau sa-si gaseasca vagonul, pe un peron in care pietrele iesisera demult din bitumul cu care au fost turnate acum o mie de ani, am urcat in cel mai apropiat vagon. Mi-am cautat apoi locul timp de inca trei vagoane. Nu se putea mai rau de asa: ii cerusem operatoarei un loc la geam; nu imi place sa calatoresc cu trenul (mai ales in Romania), iar daca o fac macar sa pot vedea peisajul de afara (chiar daca de cele mai multe ori e dezamagitor ceea ce poti vedea: rauri poluate, gramezi de gunoaie, calatori care folosesc geamurile trenurilor pentru a-si arunca resturile menajere, crengi ale copacilor si maracinisuri care aproape te-ar tatua pe fata cu propriul tau sange pe post de tus, daca ai indrazni sa ti geamul deschis). Ma rog, imi place sa stau la geam pentru ca, in general, atunci cand sunt in tren, citesc si din cand in cand mai arunc cate un ochi pe geam. Am experienta in calatoriile cu trenul; in toti anii mei de studentie, aproape ca am facut o naveta pe ruta Petrosani-Timisoara si retur, din care jumatate de drum, in regim de personal (bleah). Stiu deja cand sa-mi arunc un ochi pe geam; de fapt, in tren dau dovada de cea mai mare distributivitate, selectand cu coada ochiului lucrurile care merita vazute afara, in timp ce citesc.
Chiar daca operatoarea m-a asigurat ca am un loc la geam (Doamne, ce au mai sughitat si ea si mamica ei atunci!), m-am trezit cum nu se poate mai rau, la usa si cu spatele la directia de mers a trenului; stiti voi, locul acela in care trebuie sa-ti tragi picioarele, chiar daca le ti bine stranse si picior peste picior, ori de cate ori cineva vrea sa iasa pe culoar.
Instantaneu si fara sa apuc sa-mi dau seama de asta, am dezvoltat o bizara adversitate fata de persoana care statea pe „locul meu”, cum l-am numit eu si cum il numesc de fiecare din putinele dati cand merg cu trenul, ca si cum ar fi trenu’ lu’ tata, acela fiind locul de la geam, cu fata inspre directia de mers a drumului. Ei, da, stiu ca sunt tipicara la faza asta, dar -la naiba!- singura chestie care-mi „place” la mersul cu trenul e sa am locul cel bun si sa pot citi linistita. Asta nu si in situatiile in care (si cred ca ai patit-o si tu!) cineva din compartimentul tau sau cele invecinate parca iti banuiesc intentia si nicidecum nu vor sa te lase sa o materializezi: asculta maneaua la maxim (astia ori nu au auzit de casti, ori au crescut mari si atat, calauzindu-si pasii sub stindardul «parca nu esti prost destul, daca nu esti si fudul») sau sparg seminte cu o dexteritate aparte, de zici ca au facut training cu Margelatu’.
Ahh…, daca o tin asa, prevad ca ma apuca iarasi disperarea si-mi vine sa-mi cant tara: ”Romania – Land Of Choice”, toate rele. Ok, sa revin….persoana de care v-am zis mai sus, era un tip la vreo 30 de ani, de inaltime medie, slabut, blondut, etc. Statea linistit pe ”locul meu” si citea.” Ei, asta e buna -m-am gandit eu atunci- dupa ce ca mi-ai luat locul, mi-ai furat si obiceiul”. Bai, nu stiu daca din cauza adversitatii sau din alt motiv, dar baiatul asta avea o figura tare cunoscuta…dar multi oameni au figuri comune.
De fiecare data cand se ridica si alerga pana la celalalt capat al vagonului disperat sa stea aproape spanzurat pe scarile trenului si sa mai traga un fum de tigara pentru a-si satisface pofta vicioasa, eu – in compartiment, vroiam sa ma asez la geam, pe ”locul meu” si sa dorm, caci eram deja atat de obosita de vanzoleala pe care fusesem obligata sa o indur pe locul de la usa.
Pe vremea aceea, mai ma amageam si eu cu cate o tigara, la gandul ca ”tigara ma poate incalzi”, crezand ca poate fi adevarata zicala: ”daca e fum – e si foc, daca e foc – e caldura” si prin deductie: unde e fum, e caldura. Amagire! V-am spus la inceputul acestui post, deja la acea data, fumatul in tren era penalizat drept contraventie; nu mai aveai voie sa-ti satisfaci acest viciu, decat la stationarea trenului si bineinteles, pe scari, pentru ca in tren amenda era aceeasi, iar pe langa tren, riscai sa ramai la ”Cucuietii din deal” sa-ti fumezi toate tigarile si cand le termini sa te apuci sa-ti rozi unghiile pana la sosirea urmatorului tren. Nici pe scarile trenului nu aveam loc de individul acesta, nici macar nu tinea cont de faptul ca pe tot parcursul unui drum atat de lung, eu am fumat vreo 4 tigari si el probabil vreo 4 pachete. Nu mi-a zis nici macar o data: ”hai poti sta tu aici pe scara, ca eu am fost cam egoist, ti-am luat locul in compartiment si de fiecare data cand opreste trenul fug, sa nu care-cumva sa ajungi inaintea mea la acest loc amenajat pentru fumat”.
Au trecut de ceva timp vremurile acelea; de atunci am incercat pe cat posibil, sa nu mai merg cu trenul, iar daca se mai intampla, sa nu ma mai las prinsa in plasa disperarii de nici un motiv sau individ, am realizat cu adevarat ca nu am nici un motiv sa mai fumez si am reusit de mai bine de un an sa stau departe de acest cumplit viciu (dar despre asta poate in alt post).
…Astazi, dupa o perioada lunga de repaus al „relatiei” pe care mi-o facusem cu televizorul, m-am trezit butonand telecomanda. In minutele urmatoare dau peste individul care -fara sa stie- imi stricase „neplacerea” de a calatori cu trenul. „Ok, deci de aici imi erai cunoscut…Mircea”. Pe vremea aceea el doar intervieva, la vreme de seara, vedetele din showbiz, acum e co-prezentatorul unei emisiuni pe un post de televiziune pentru femei.

Lasă un răspuns

